Doc. MgA. et MgA. Pavel Mára

Funkce: pedagog
Vyučuje: Práce s velkoformátovým přístrojem, Barevné skladebné postupy II, Práce s elektronickými blesky, Akt, Barevná výtvarná fotografie, Fotografická interpretace architektury, Akt, figurální detail, Tvůrčí dílna Tělo
E-mail: pavel.mara@seznam.cz
Telefon: 222 220 227, 602 252 484
Adresa: Karoliny Světlé 30/277, 110 00 Praha 1

Narozen: 20. 10. 1951 v Praze

Rozsah pracovního poměru na SU: 1,0

Vyučuje: Práce s velkoformátovým přístrojem, Barevné skladebné postupy II, Práce s elektronickými blesky, Akt, Barevná výtvarná fotografie, Fotografická interpretace architektury, Akt, figurální detail, Tvůrčí dílna Tělo

Studium: FAMU Praha, obor kamera (1971–1975) FAMU Praha, obor fotografie (1976–1981) Zaměstnání: FAMU Praha – katedra fotografie – externí výuka (1995–1996), Pedagog Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě (1996 – dosud).

Po studiích pracuje jako volný fotograf. Pedagogické činnosti se začal věnovat od roku 1991, kdy společně se svou ženou Helenou pořádal fotografické dílny v Praze a Dobešicích. V letech 1995–96 externě učil na katedře fotografie na FAMU v Praze. V současnosti je docentem na Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě. Od roku 1990 je členem Asociace fotografů a Pražského domu fotografie. Od roku 1999 je členem redakční rady Filmu a doby a od roku 2001 je členem Spolku výtvarných umělců Mánes v Praze.

Knižní publikace (výběr): Stati v knihách (podíl na knižních publikacích) MÁRA, P.: Pavel Mára. In: HELLER, J. (ed). Akt – naučte se fotografovat kreativně. Encyklopedie grafika a fotografie. Zoner Press, Brno 2007. ISBN 978–80–86815–68–8. S. 126–133. MÁRA, P.: Pavel Mára. In: HELLER, J. (ed). Akt – naucz sie fotografowac kreatywnie, Zoner Press, Cieszyn 2007. ISBN 978–80–86815–89–3, s. 48–53.

Katalogy, časopisecké stati (výběr): Pampeliška. Film a doba, 2004, č. 3. Fotografie na kolejích (Sebastiao Salgado). Film a doba, 2005, č. 3. 8 GEN. Fotografie Magazín, 2008, č. 7. MÁRA, P.: 8 GEN: Veronika Bromová, Nadia Rovderová, Dorota Sadovská, Julie Štybnarová, Radka Doležalová-Pavlíková, Markéta Márová-Dlouhá, Jitka Teubalová, Pavel Mára, Galerie Trafačka, Praha, 2008. Nadia Rovderová: Terezín-Andělé promlouvají (Texty: Suzanne Pastor, Robert Silverio, Pavel Mára, Nadia Rovderová), Synagoga na Palmovce, Odephill Editions, Praha 2008, ISBN 978–80–902557–4–6. Mára, P.: Pavel Mára. In: Heller, J. (ed). Akt – naučte se fotografovat kreativně. Encyklopedie grafika a fotografie. Zoner Press, Brno 2007. ISBN 978–80–86815–68–8. S. 126–133. Mára, P.: Pavel Mára. In: Heller, J. (ed). Akt – naucz sie fotografowac kreatywnie, Zoner Press, Cieszyn. ISBN 978–80–86815–89–3, s. 126–133. Fiducia – důvěrně, sborník k 10. výročí (příloha: grafická signovaná příloha – fotografie Pavla Máry), Fiducie, Ostrava. MÁRA, Pavel. Obyčajne menej / Usually Less. (Úvodní text Tomáš Pospěch), 22. Mesiac fotografie Bratislava, Bratislava 2012, s. 36–37. ISBN 978–80–85739–56–5, BIELESZOVÁ, Štěpánka (ed.). Civilizované iluze. Fotografická sbírka Muzea umění Olomouc, Muzeum umění Olomouc, Olomouc 2012.

Autorské výstavy (výběr): 2004 Prostor, Galerie Fons, Pardubice 2004 Prostor v prostoru, Galerie Nova, Košice 2004 Madony, Mala Galeria Miejskego Osrodka Kultury, Jaroslaw 2005 Prostor a Madony, Malá galerie spořitelny, Kladno 2005 Madony, Corpusy, Prostor, Atmosphere, Praha 2005 Portréty. Mala Galeria ZPAF, Gorzów Wielkopolski. 2006 Hlavy, Triptychy, Tunel, kostel sv. Bartoloměje, Cheb 2008 Hlavy. Galerie Bazilika, České Budějovice . 2009 Negativ, Galerie výtvarného umění Cheb 2010 Memory, Gallery Kotelna, Praha 2012 Fiducia, Ostrava, Dům umění, Bratislava.

Účast na skupinových výstavách (výběr): Zúčastnil se více než 100 společných výstav. 2004 Akt v české fotografii 1960–2000. Dům umění, Opava – Dom umenia, v rámci Měsíce fotografie, Bratislava. Hudba ve výtvarném umění. Regionální muzeum, Kolín. Paris Photo 2004, Le Carrousel du Louvre, Paříž. Andělé a jiné bytosti. Galerie české plastiky, Praha. Krajina jako odraz fotografovy duše. Asiciace fotografů, Divadlo Archa, Praha (reprízy). 2005 Česká fotografie 20. století. Galerie hl. m.Prahy, Městská knihovna, Praha Akt v české fotografii 1930 – 2000. Městské umělecké centrum v Technopolis, Athény. Výběr ze zlatého fondu Narodního muzea fotografie. Poslanecká sněmovna, Praha. 2006 Zlatý fond Národního muzea fotografie, Kongresové centrum ČNB, Praha Akt v české fotografii 1960–2000, Národní muzeum fotografie, Jindřichův Hradec Krajina pedagogů ITF, Letní filmová škola, Uherské Hradiště. Česká fotografie, Krajinná výstava – Fotografie na hradbách, Cheb Jubilanti Mánesa 2006, S.V.U. Mánes, Galerie Diamant, Praha Autoportrét ve fotografii, Galerie Františka Drtikola, Příbram Amor vincit omnia, Saarlandische Galerie Palais, Berlin 2007 Umění porodit. Veletržní palác, Praha. Fotografie 70. let. Galerie U Bílého jednorožce, Klatovy. 2008 8 GEN. Galerie Trafačka, Praha. 8 GEN. Galerie Solnice, České Budějovice. Magie české fotografie, Muzeum v Bruntále, zámek, Bruntál. 2009 Tschechische Fotografie des 20. Jahrhunderts, Kunst-und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland, Bonn. Spolek výtvarných umělců Mánes, obrazy, sochy, práce na papíře, fotografie. Galérie SVU v Bratislavě, Bratislava 2009. 37 fotografů na Chmelnici po dvaceti letech, Palác Akropolis, Praha 2009. V Warszawski Festival Fotografii Artystycznej. Fotografia Czeska. Instytut Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pieknych w Warszawie. Varšava 2009. 2012 – Dnešní Mánes I. Starší generace členů k 125. výročí založení Spolku výtvarných umělců Mánes (1887–2012). S.V.U.Mánes, Galerie Diamant, Praha, Element F. Fotografie a umění ve druhé polovině 20. století. Pražákův palác Moravské galerie v Brně, Brno, Prague Photo 2012. 5. ročník, DOX, Praha, Něžný fotoerotikon. Artinbox galerie, Praha

Kurátorství výstav: 2005 – Martina Mládková a Jan Branč – fotografie, Caffé Ambient, České Budějovice 2005 – Petra Holzbachová – fotografie, Coffee Lounge, Praha 2006 – 14 studentů ITF, Atmosphere, Praha 2007 – Jaunieji čeku fotografai. Prospektos galerija, Vilnius, Litva (ve spolupráci s Vladimírem Birgusem, Vojtěchem Bartkem, Alešem Kunešem a Václavem Podestátem). 2007 – Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě 2007. Mesiac fotografie, České centrum, Bratislava (s Vladimírem Birgusem, Vojtěchem Bartkem, Alešem Kunešem, Václavem Podestátem, Karlem Ponešem, Tomášem Pospěchem, Jiřím Siostrzonkem a Jindřichem Štreitem). 2007 – Czech Start! Institut für kreative Fotografie der Schlesischen Universität in Opava. Tschechischen Zentrum, Galerie Brotfabrik, Fotogalerie Friedrichshein, Berlin (s Vladimírem Birgusem, Vojtěchem Bartkem, Alešem Kunešem, Václavem Podestátem, Karlem Ponešem, Tomášem Pospěchem, Jiřím Siostrtonkem a Jindřichem Štreitem.). 2008 – 8 GEN (Veronika Bromová, Nadia Rovderová, Dorota Sadovská, Julie Štybnarová, Radka Doležalová-Pavlíková, Markéta Márová-Dlouhá, Jitka Teubalová, Pavel Mára), Galerie Trafačka, Praha. 2008 – 8 GEN (Veronika Bromová, Nadia Rovderová, Dorota Sadovská, Julie Štybnarová, Radka Doležalová-Pavlíková, Markéta Márová-Dlouhá, Jitka Teubalová, Pavel Mára), Galerie Solnice, České Budějovice. 2012 – Interpretace aktu ITF, Dům umění Opava, 2013 – Interpretace aktu ITF, Národní divadlo-Galerie Opera, Ostrava

Zastoupení ve sbírkách: Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha, Moravská galerie, Brno 2001 Muzeum umění, Olomouc Národní galerie, Praha Národní museum fotografie, Jindřichův Hradec Galerie 4, Cheb Muzeum Ludwig, Kolín nad Rýnem Recontres internationales de la photographie, Arles Galerie Municipale du Chateau d’Eau, Toulouse, Francie Tel Hai, Izrael Stálá expozice cyklus Madony v bývalém českém pavilonu na EXPO 2000 v Hannoveru-W. Mathai, Galerie umění v Karlových Varech

Anotace nejvýznamnějších prací za celou dobu činnosti: Mechanická zátiší (fotografický výstavní soubor) Výběr z cyklu barevných fotografií z let 1974–84, vystavený poprvé v roce 1983 v MSK v Dobříši, zobrazuje geometrické formy s konceptem ideálních čistých forem (kovově chladných), odkazujících k minimalismu. Pro tento soubor je charakteristická aplikace filmových postupů jako je montáž i aspekt proměny v čase v abstraktním výrazu. Nejde zde však o fotografickou abstrakci klasického typu, ale spíše o postupy blízké tehdy nastupujícímu minimal artu s tendencí určité obrazové téma totálně vyčerpat. Cyklus byl zhotoven na barevný pozitivní materiál Cibachrome ve formátech od 50×60 cm až po velké formáty 80×100cm nebo 100×100cm a byl řazen i do diptychů a triptychů. Cyklus byl součástí přehledových výstav české fotografie, např. v roce 1989 Československá fotografie 1945–1989 ve Valdštejnské jízdárně v Praze.

Roušky (fotografický výstavní soubor) Cyklus Roušky z roku 1989 je stěžejní částí rozsáhlého cyklu portrétů (1986–91) zhotovených na fotografických plátnech velkých formátů, adjustovaných na blindrámech. Portrétní soubor Roušky, inspirovaný Veroničinou rouškou a realizovaný na volně zřasených fotoplátnech, přibitých hřeby na pevnou podložku (150×120cm), akcentuje spirituální obsah snímků. Roušky byly vystavovány na souborných výstavách české fotografie v zahraničí i doma, např. v roce 1990 na výstavě Československá fotografii současnosti v Muzeum Ludwig v Kolíně nad Rýnem či Rencontres internationales de la photographie v Arles nebo na výstavě Photographie de l´Est v Musée de l´Elyseé v Lausanne. V Praze v roce 1989 byl na výstavě 37 fotografů Na Chmelnicl cyklus vystaven poprvé a v roce 2002 byl i součástí výstavy Česká a slovenská fotografie osmdesátých a devadesátých let 20. století v Muzeu umění v Olomouci.

Triptychy (fotografický výstavní soubor) Série sedmi triptychů z roku 1992–93 je záznamem tří poloh lidských postav v nadživotní velikosti (320×220cm). Změna pozice rámování z podhledu, přímého pohledu a nadhledu je volnou interpretací či symbolem života v minulosti, přítomnosti a budoucnosti. Pomocí práce s velkoformátovou kamerou bylo tělo fotografováno jako architektura bez perspektivního zkreslení. Soubor byl poprvé vystaven v roce 1993 v Galerii R v Praze. Později byl prezentován na výstavách české fotografie, např. v roce 1996 Jistoty a hledání v české fotografii 90. let na Pražském hradě nebo na Funkeho Kolíně 93/96 a na přehledové výstavě Česká fotografie 20. století v Praze v roce 2005.

Madony‘99 (fotografický výstavní soubor) V cyklu aktů Madony´99 z roku 1999, vytvořené originální technikou tónovaného negativu, dominuje ambivalentní gesto modelu. V centrální a dominantní části cyklu na čtrnácti polodetailech se koncentruje pozornost na ruce nahé ženské postavy, zachycené ve čtrnácti různých gestech, zatímco poloha těla (de facto torsa) se skloněnou hlavou a v mírném esovitém prohnutí se fakticky nemění. Postoj modelu i sám název cyklu odkazují ke gotické deskové malbě s interpretací hledání archetypálních ,,otisků" ženy z konce tisíciletí. Soubor je vytvořen ve dvou verzích, původní je barevný (Cibachrome 50×60cm) a pozdější digitální tisk velkého formátu (160×145cm) byl součástí expozice České republiky na „Expo 2000“ v Hannoveru. Cyklus Madony byl prezentován i na některých výstavách (např. Akt v české fotografii) pořádaných doma i v zahraničí od roku 2000.

Literatura o autorovi, citace: Biografická hesla ve slovnících Encyklopedie českých a slovenských fotografů, Nová encyklopedie českého výtvarného umění, Slovník českých a slovenských výtvarných umělců, Kdo je kdo v České republice na přelomu století, Kdo je kdo – Osobnosti české současnosti, Všeobecná encyklopedie Diderot, Všeobecná encyklopedie Universum, Contemporary Photographers aj. Mnoho citací v českých i zahraničních odborných časopisech a publikacích. Vlastní internetové stránky: www.pavelmara.cz

obrazek *** Pavel Mára: Z cyklu Roušky, 1989
obrazek *** Pavel Mára: Z cyklu Triptychy, 1993
obrazek *** Pavel Mára: Z cyklu Mechanické corpusy, 1997
obrazek *** Pavel Mára: Z cyklu Memory, 2009
obrazek *** Pavel Mára: 2011 Z cyklu Negativní hlavy

tiskni, přečteno 3072x

Novinky

Vyhledávání

Zadejte frázi, kterou chcete vyhledat. Zadáte-li více slov, budou nalezeny pouze texty, které obsahují všechna tato slova.

www.photorevue.com

loga ke stažení